zondag 13 november 2016

Zelf Appelsap maken

update 8-12-2020

Er zijn jaren dat er een grote hoeveelheid appels te oogsten is, wat we doen met een overdaad aan appels ? Een deel verdwijnt in heerlijke moes, compote, appeltaart, we drogen wat appelschijfjes en van de rest hebben we appelsap geperst.
Maar eerst moest ik iets maken om de appels te malen of te hakselen.
Een apple masher, grinder of scratter bouwen of een broyeur a pommes zoals de Fransen zeggen om appelpulp van al die appeltjes te maken.

Maar eens op zoek gegaan naar goede info op het net. Ai ai heel veel goed bedoelde en slecht werkende machines gezien maar hier een link naar een filmpje waar ik veel aan heb gehad.                   

Ik heb een oude betontriltafel omgebouwd tot een machine die snel en goed tot pulp maalt.
Wat technische details:
De triltafel heeft het perfecte formaat (55 cm x 120 cm) ik kan er ook enkele gestapelde kratjes  appels op kwijt, is voorzien van een 2 PK elektromotor type M80/2, 220 v, 50 Hz, 28502 r. p. m.
De poelie op de as heeft een doorsnede van 12,5 cm, de poelie op de motor 6 cm. De as wordt aangedreven door middel van een V-snaar die wordt gespannen door het gewicht van de motor.

Ik heb een derde lager bevestigd en een nok op de as gelast die het blok borgt. Op de as heb ik vervolgens ronde eikenhouten plankjes tot een blok gelijmd  22 cm breed en 15 cm doorsnede en dat mooi glad geschuurd.


Daarna zo'n 110 rvs schroeven ( 5 x 30)voornamelijk diagonaal in het blok geschroefd zodat de schroeven er ongeveer 10 mm uitstaken, vervolgens het blok 3 x geolied met zonnebloemolie.
  

Daarna  heb ik een blad bevestigd op het frame en een demontabele schuine koker gemaakt rond het blok zo dat het fruit klemt op de roterende schroeven. Aan de onderkant van de tafel heb ik een flap bevestigd  die in de emmer kan worden gehangen zodat ook alle pulp in de emmer belandt.
De appels worden even gewassen en gaan er zijn geheel in, alleen enkele hele grote exemplaren moesten in parten worden gesneden. De verwerkingscapaciteit bleek ruim 200 kilo appels per uur.




De pulp werd in bakken gestort waar eerst een grove vitrage in werd gelegd groot genoeg om de massa in te verpakken. Enkele van die blokken pulp werden in een simpele pers gemaakt van een autokrik tussen enkele geperforeerde kunststof planken geperst.
Dat gaan we de volgende keer anders doen, het nam heel veel tijd in beslag.
Ik heb inmiddels een hele functionele sappers gekocht bij Tompress

Het appelsap werd opgevangen en verwarmd tot 70 C en vervolgens in flessen gegoten die we in de oven hadden gesteriliseerd (10 minuten 100 C). De deksels werden 10 minuten in kokend water gedompeld om ze te steriliseren .
In dit filmpje zag ik dat het sneller werkt om de flessen te spoelen met een oplossing van water en wat citroenzuur en sulfiet.

De flessen en schroefdoppen hebben  we gekocht bij SAS Conservor in Frankrijk.




In de weckketel werd het warme sap 20 minuten gepasteuriseerd op 70 C


Het resultaat heerlijk appelsap, door het grove filteren is het sap wat troebel gebleven. De flessen bewaren we in de kelder en na ruim drie jaar is het sap nog steeds heerlijk van smaak.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten